fbpx


Läsnäoloa metsän hellässä huomassa


Mielimaisema | Läsnäoloa metsän hellässä huomassa
Mielimaisema | Läsnäoloa metsän hellässä huomassa

Lapset tarvitsevat pysähtymisen taitoja sekä läsnäoloa metsän hellässä huomassa. 

Nykypäivien jatkuva viriketulva ei tarjoa mahdollisuuksia rauhoittumiseen ja voi olla vaikeaa pysähtyä tai kuulla omaa sisimpäänsä. Jo pienet lapset voivat olla stressaantuneita, jännittyneitä ja levottomia. Kiire, aikataulut ja suorittaminen valtaa sekä arkea että vapaa-aikaa. Lapset, nuoret ja aikuiset saattavat viettää suuren osan päivästään sisätiloissa, jolloin tunnelma voi muuttua kireäksi ja huonotuuliseksi. Rauhoittuminen on hankalaa, pinna kiristyy ja seinät tuntuvat kaatuvan päälle.


Tietoinen läsnäolo voi antaa lisää levollisuutta ja parempia itsesäätelyn taitoja. Metsässä, lähiluonnossa ja puistoissa on mahdollisuus ottaa tauko kiireiseen elämänrytmiin, parantaa terveyttä sekä nostaa mielialaa. Luonnossa mieli on helpompi rauhoittaa kun luonnonvoimat tekevät vihreitä taikojaan. Luonnon äärellä kaiken ikäiset voivat tavoittaa hiljaisuuden ja rauhan kokemuksia sekä avata silmät ympärillä olevalle kauneudelle. Mieli tyhjenee ja ajatukset selkiintyvät. Yhteydessä luontoon lapset voivat toteuttaa luonnollista uteliaisuuttaan ja tavoittaa todellisen potentiaalinsa.


Sekä fyysinen ja psyykkinen terveys että myös fyysinen ja henkinen terveys kulkevat käsi kädessä. Harjoittamalla tietoista läsnäoloa yhdessä luonnon parantavan voiman kanssa eheytämme itseämme kokonaisvaltaisesti. Hyvin ravittu ja huollettu keho yhdessä terveen ja kirkkaan mielen kanssa luovat elintärkeän pohjan kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.


Olemme osa luontoa

Tarvitsemme luontoa saavuttaaksemme optimaalisen hyvinvoinnin, elinvoimaisuuden ja toimintakyvyn. Luonto tarjoaa terapeuttisia hyötyjä ja ollessamme yhteydessä luonnon kanssa voimme palauttaa luonnollisen kykymme huolehtia itsestämme ja toisista sekä ympäröivästä maailmasta. Kehittämällä luontoyhteyttämme voimme syventää yhteyttä itseemme, toisiin ja luonnonympäristöön. Kun välitämme luonnosta välitämme myös itsestämme, kaikesta elollisesta ja maapallostamme. Mikä olisikaan tärkeämpää opettaa myös lapsillemme?

Mielimaisema | Läsnäoloa metsän hellässä huomassa

Tietoista ja hyväksyvää läsnäoloa metsän hellässä huomassa

Läsnäoloharjoitusten avulla voimme opettaa lapsille tietoisuutta ajatusten, tunteiden ja kehollisten aistimusten jatkuvasta virrasta. Voimme yhdessä opetella kuuntelemaan sisintä ja kehon viestejä. Tutkimusten mukaan päivittäinen läsnäoloharjoittelu vähentää stressiä, voimistaa immuunijärjestelmäämme ja rauhoittaa. Säännöllinen meditaatio lisää tyyneyttä ja hidastaa ajatustemme virtaa, jota päivittäiset stressitilanteet tuottavat. Metsässä voimme suunnata huomiomme siihen mitä ympärillämme ja meissä itsessämme tapahtuu juuri nyt, tässä hetkessä.

  • Voimme katsella perhosten tanssia tai ötököiden puuhia. 
  • Voimme tunnustella sammalta, puiden runkoja ja havunneulasia.
  • Voimme uppoutua lehtien huminaan puiden latvuksissa.
  • Voimme katsella pilvien liikehdintää ja antaa ajatusten tulla sekä mennä.

Viimeaikaiset tieteelliset tutkimukset tukevat käsitystä, jonka mukaan meditaation kaltaiset harjoitukset olisivat yhteydessä kehon omien parantavien voimien kanssa. Meditaation avulla voidaan vahvistaa kehoa ja tukea immuniteettia.


Rauhoittumisen ja huomion sisäänpäin kääntämisen myötä on mahdollista oppia mielenhallintaa, huomion ohjaamista ja impulssien kontrollointia sekä tehdä harkitumpia valintoja. Etenkin lapset hyötyvät näistä taidoista, sillä heidän toimintamallinsa ja aivonsa ovat vasta kehittymässä.


Hiljenny ja hengittele. Kuuntele ja tuoksuttele. Maistele.


Luonto antaa mahdollisuuden kaikkien aistien aktivoimiseen ja aistit auttavat lapsia keskittymään käsillä olevaan hetkeen. Keskittymällä yhteen aistiin voi tulla tietoiseksi sekä nauttia ympärillä olevasta kauneudesta, pienistä yksityiskohdista ja luonnon ihmeellisyydestä tai mielikuvitusmaailmasta. Aktivoimalla aisteja ja aistihavaintojen kautta voimme keskittyä paremmin ja opetella virittäytymistä käsillä olevaan hetkeen.

  • Saamme hiljentyä ja hengitellä sekä kuunnella ja tuoksutella. 
  • Saamme tunnustella ja maistella.
  • Saamme uppoutua ja kokea elämän ihmeen. 


Kuuloaisti


Luonto ei ole koskaan hiljaa, mutta luonnon äänimaisema rauhoittaa ja rentouttaa. Henkinen väsymys poistuu ja saamme hiljaista tilaa ajatuksille sekä aistimme virkistyvät. 


Jos kaipaat rauhaa vaikeina aikoina voit etsiä luonnonympäristöstä paikan, joka kutsuu sinua. 

Sulje silmäsi ja kuuntele rauhassa luonnollista maailmaa.


Näköaisti


Luonnollisten rakenteiden katselu voi vähentää stressiä. Luonnon siniset ja vihreät sävyt rauhoittavat mieltä. 

On meille luonnollista ja helppoa lumoutua luonnon kauneudesta, kuvioista ja rakenteista.

 

Sulje silmät ja aktivoi muita aisteja. Tämän jälkeen avaa silmät uudelleen ja kuvittele, että näät maailman ensimmäistä kertaa. Kiinnitä sen jälkeen läsnäolevasti huomiota, mitä kaikkea ympärilläsi liikkuu.

Olet osa osa tätä kaikkea.


Tunto- ja hajuaisti


Metsässä voi nauttia luonnon omaa aromaterapiaa. Voit hengittää puiden erittämiä haihtuvia öljyjä

eli fytonsideja, joilla on parantavaa voimaa. Jos pystyt samaan aikaan kävelemään paljain jaloin voit saada kokonaisvaltaisen aistimuksen ja samalla pidät yllä kehon ja luonnon välistä hyvää tekevää energiavirtausta. 


Makuaisti


Luonnossa on ravinteikkaita syötäviä kasveja, joilla voi rikastaa ruokavaliota helposti sekä

voimistaa kehoa ja mieltä. On ihana seurata lasten aitoa innostusta ja riemua tunnistaessa

sekä löytäessä yhdessä syötäviä villivihanneksia tai ihastellessa ainutlaatuisen ja puhtaan luontomme

antimia. Villivihannekset tarjoavat aimo annoksen luonnon parantavaa voimaa niin sisäisesti

kuin myös ulkoisesti kasveja kerätessä ja luonnosta nauttien.


Villivihannesten kerääminen on antoisa yhteinen harrastus ja hauska tapa tutustua luonnon antimiin.



Kaikin aistein luotu yhteys luontoon antaa tilaa taikuudelle. Voimme uppoutua luonnolliseen maailmaan, kokea elämän ihmeen ja kytkeytyä johonkin suurempaan. Luonto puhaltaa meihin elämää. Luontoyhteys lisää kykyä tuntea aidosti onnellisuutta ja tietoinen läsnäolo aktivoi niitä aivojen osa-alueitamme, jotka ovat vastuussa tunteiden, onnellisuuden ja positiivisen elämänasenteen säätelystä. Läsnäolon hetket luonnossa voivat auttaa käsittelemään vahvoja tunteita ja luomaan myös onnellisuutta ja optimismia.



Mielimaisema | Läsnäoloa metsän hellässä huomassa

Metsäiset läsnäolon hetket tukevat mielenterveyttä


Luonnossa ajattelet lempeämmin paitsi itsestäsi myös muista. Luonnossa oleilun on havaittu vähentävän kielteisiä ajatuksia ja tunteita sekä vastaavasti lisäävän myönteisiä. Jos mielesi jää toistamaan ikäviä ajatuskehiä, saatat saada ne myönteisemmille urille luonnollisessa ympäristössä. Läsnäolon avulla voimme luoda ajatuksillemme uuden polun kulkea ja luomme tilaa uusille näkökulmille. On valtava lahja mahdollistaa lapselle yhteys tähän hetkeen hyväksyen kaiken tapahtuvan sekä auttaa kohtaamaan ja käsittelemään vaikeitakin ajatuksia ja pelkoja.


Mieli voi olla välillä kuin tuuli, jota on vaikea ohjailla ja hankala ennustaa. Luonnollisilla läsnäolon hetkillä on mahdollisuus muuttaa myrskyäväkin mieli kohti leutoa tuulahdusta. Luontoyhteyden avulla voimme löytää vastauksia hankaliin kysymyksiin ja kirkkaamman mielen. Aktivoimalla aistimme luonnonympäristössä . voimme levollistua läsnäolevaksi itsellemme. ja saavuttaa luonnollisen rauhan ja tasapainon. Voimme

  • löytää kallioiden vahvuuden,
  • metsän myötätunnon ja
  • veden viisauden.


Metsäisten läsnäolon hetkien ja luonnon avulla voimme vaihtaa positiivisia ajatuksia negatiivisten tilalle ja löytää merkityksellisyyttä sekä inspiraatiota. 

Mielimaisema | Läsnäoloa metsän hellässä huomassa


Löytäkää oma tapanne luonnollisille läsnäolon hetkille


Jokaisen luontoyhteys on uniikki ja ainutlaatuinen. Yhdessä lapsen kanssa voi etsiä juuri hänelle ja teidän perheelle sopivia tapoja olla läsnä. Kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja voi valita juuri itselle luonnollisen ja sopivan tavan. Alla muutama metsäinen läsnäoloharjoitus kokeiltavaksi yhdessä lasten kanssa.



MITÄ NÄET YMPÄRILLÄSI JUURI NYT?

Istahtakaa rauhassa sopivaan paikkaan metsässä tai puistossa pienen kävelyn jälkeen. Ihmetelkää yhdessä, miten paljon eri muotoja, varjoja, värejä ja pintoja on ympärillänne. Voitte kohdistaa katsetta lähelle ja kauas. Tutkia kaikkea, mikä liikkuu tai mikä pysyy paikallaan. Huomioida, mikä on pitkä, lyhyt, ohut tai paksu. Rohkaise lasta huomaamaan sekä kertomaan havaintojaan itse. 


MITÄ ÄÄNIÄ KUULET YMPÄRILLÄSI JUURI NYT?

Tehkää pieni metsäkävely ja kuunnelkaa samalla omien askelten ääntä sekä mitä muita ääniä itse tuotatte kävellessä. Kävelyn jälkeen valitkaa yhdessä mieluinen paikka metsässä tai puistossa, jossa voitte istahtaa tai makoilla hetken. Sulkekaa silmät ja kuunnelkaa ympärillä olevaa äänimaisemaa. Kuuluuko kovia ääniä? Entäs hiljaisempia ääniä? Kuuluuko puiden ääntä tai eläinten ääniä? Kuuletko tuulen tai sateen? Mitä metsä kertoo sinulle?


KESKITY PILVEEN.

Katsele taivaalla liikkuvia pilviä ja valitse yksi oma pilvi, jota seuraat. Keskitä huomiosi valitsemaasi pilveen ja hengitä sitä kohti syvään sisään ja ulos. Katso tarkkaan jokaisella henkäyksellä omaa pilveäsi ja huomaa jos se muuttaa muotoaan. Jos mieli lähtee vaeltelemaan muualle, huomaa se ja palauta mieli sekä hengitys takaisin omaan pilveen. Pidä huomio kiinnitettynä pilveen. Katsele sitä ja hengitä syvään sisään ja ulos, kunnes pilvi häviää vähitellen. Katsele taivaalle ja anna ajatusten tulla sekä mennä pilvien lailla.

.

ETSI OMA PUUYSTÄVÄ.

Etsikää oma puu, joka kutsuu luokseen ja ystävystykää tavalla, joka tuntuu omalta. 

  • Nojaile, kosketa tai anna hali. Mitä puu haluaa kertoa sinulle? 
  • Kiipeä puuhun ja istu tai makoile hetki turvallisella oksalla tutkaillen maisemaa tai puun yksityiskohtia.
  • Kerro puulle tarina, salaisuus tai keksi runo. Mitä haluat jakaa puun kanssa?


Toivon sydämestäni, että löydätte oman tapanne luonnollisille ja hyvää tekeville läsnäolon hetkille.


Jos haluat, että lapsi oppii kuuntelemaan sydäntään,

opeta hänet kuuntelemaan lehtien havinaa, sateen ropinaa ja linnun laulua.



© Mielimaisema 2020  I  Tietosuojaseloste  I   www.mielimaisema.fi